Man

Mahia Saracostti

Profesora Titular

Universidad de Valparaíso

Valparaíso, Chile

Líneas de Investigación


Families and School relation School engagement and Educational Trajectory Dropout prevention Family and Work tensions

Educación

  •  Social Welfare, CITY UNIVERSITY OF NEW YORK. Estados Unidos, 2008
  •  MBA, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 1999
  •  Asistente Social, CITY UNIVERSITY OF NEW YORK. Chile, 1996
  •  Trabajo Social, CITY UNIVERSITY OF NEW YORK. Chile, 1996

Experiencia Académica

  •   Directora Centro de Investigación Procesos Socioeducativos, Familias y Comunidades Full Time

    UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA

    Chile

    2017 - 2019

  •   Profesor Titular Full Time

    UNIVERSIDAD DE VALPARAISO

    Ciencias Sociales

    Chile

    2020 - A la fecha

  •   Subdirectora de Investigación Full Time

    UNIVERSIDAD AUTONOMA DE CHILE

    Chile

    2013 - 2014

  •   Académico Full Time

    UNIVERSIDAD AUTONOMA DE CHILE

    Chile

    2011 - 2013

  •   Académico Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Chile

    2006 - 2007

  •   Académico Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Chile

    2000 - 2001

  •   Académico Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Chile

    2000 - 2001

Experiencia Profesional

  •   Académico Full Time

    Universidad de Valparaíso

    Chile

    2020 - A la fecha

  •   Académica Full Time

    Universidad de la Frontera

    Chile

    2015 - 2019

  •   Encargada del Departamento de Desarrollo Inclusivo Full Time

    Subsecretaria de Evaluación Social del Ministerio de desarrollo social

    Chile

    2014 - 2015

  •   Subdirectora de Investigación Full Time

    Universidad Autónoma de Chile

    Chile

    2013 - 2014

  •   Directora Trabajo Social Full Time

    Universidad Autónoma de Chile

    Chile

    2011 - 2013

  •   Directora Trabajo Social Full Time

    Univesidad Andrés Bello

    Chile

    2008 - 2010

  •   Gerente de Estudios y Políticas Públicas Full Time

    Red Almarza

    Chile

    2007 - 2008

  •   Asesora Legislativa Full Time

    Cámara de Diputados

    Chile

    2006 - 2007

  •   Académica Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

    Chile

    2006 - 2007

  •   Directora de Proyectos y Estudios Full Time

    COMUNIDADMUER

    Chile

    2004 - 2005

  •   Faculty Advisor en el program de Master in Social Work de Hunter College School of Social Work Full Time

    CITY UNIVERSITY OF NEW YOK

    Chile

    2002 - 2003

  •   Académica Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE

    Chile

    2000 - 2001

Formación de Capital Humano


I have been in charged of Undergraduate and Graduate teaching such as:
1. Social Interventions in Labour organizations, Bachelor in Social Work, Pontificia Universidad Católica de Chile
2.Professional Practicum, Bachelor in Social Work, Pontificia Universidad Católica de Chile.
3. Faculty Advisor, Master in Social Work, Hunter College School of Social Work, City University of New York.
4. Economy; Bachelor in Social Work, Universidad Alberto Hurtado.
5. Projects Social Administration, Bachelor in Social Work, Universidad Alberto Hurtado
6. Actual Challanges of Social Work, Bachelor in Social Work, Universidad Alberto Hurtado
7. Field Practicum, Bachelor in Social Work, Pontificia Universidad Católica de Chile
8. Planning and Social Administration, Bachelor in Social Work, Pontificia Universidad Católica de Chile
9. Field Practicum, Bachelor in Social Work, Universidad de Valparaíso
10. Dissertations, Bachelor in Social Work, Universidad de Valparaíso
11. Project Administration and Evaluation, Bachelor in Social Work, Universidad Alberto Hurtado
12. Social Projects, Master Local Development and Descentralization, Universidad Alberto Hurtado.
13. Dissertation II, Bachelor in Social Work, Universidad Autónoma de Chile
14. Social Policies and Strategies of Social Welfare, Bachelor in Social Work, Universidad Autónoma de Chile
15. Social Research I, Bachelor in Social Work, Universidad Autónoma de Chile
16. Public Policies and Social Research, Bachelor in Social Work, Universidad Autónoma de Chile
17. Family Interventions in school settings, Master in Studies and Development of Families, Universidad de la Frontera

Number of Thesis Directed or co directed:

Master Dissertations (2) Universidad de la Frontera, Pontificia Universidad Católica de Chile.

PH.D. Dissertation (1), Fordham University

Undergraduate Dissertations (4), Pontificia Universidad Católica de Chile


Difusión y Transferencia


During my academic and profesional life, I have lead many transference activities such as:

1. Congress: School Engagement at the Araucania Region and Promotion of Educational Trayectories. Project Code: EXT16-0082

This Congress was addressed to School teachers, psychologists, social workers and other municipal, local and school professionals.

2. Congress: School Engagement at the O´Higgins Region and Promotion of Educational Trayectories. Código del Proyecto: EXS16-0086

This Congress was addressed to School teachers, psychologists, social workers and other municipal, local and school professionals.

3. Congress: Youth Violencia. Thinking and Experiencies from El Salvador, Mexico and Chile. Código del Proyecto: EXS16-0092

This Congress was addressed to University Students from the Araucania Region.

4. Congress: How to promote school engagement. Experiencies from an applied research (FONDEF) in schools settings of the Araucania Region. Código del Proyecto: EXS16-0107

This congress was addressed to school teachers, psychologists, social workers and other municipal, local and school professionals.

5. Congress: How to promote school engagement. Experiencies from an applied research (FONDEF) in schools settings of the O ¨Higgins Region, Chile. Código del Proyecto: EXS16-0106
This congress was addressed to school teachers, psychologists, social workers and other municipal, local and school professionals.

6. Workshops: Validation of School Settings Interventions to promote school engagement in 6 local communities in the O Higgins Region. Código del Proyecto: EXS16-105

These worshops were addressed to school teachers, psychologists, social workers and other municipal, local and school professionals.

7. Manual to promote school engagement interventions Código del Proyecto: EXS16-0064

This Manual is addressed to school teachers, psychologists, social workers and other municipal, local and school professionals.

During my academic and profesional life, I have also lead activities in the mass media communication specially through nacional and local newspaper, radio and TV.


Premios y Distinciones

  •   Matrícula de Honor

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Chile, 1992

    Scholarship for the best student at the Social Work School during 1991

  •   Matrícula de Honor

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Chile, 1995

    Scholarship for the best student at the Social Work School during 1991

  •   JFEW Scholarship

    Jewish Foundation for Education of Women

    Estados Unidos, 2002

    Scholaship for distinguishes women doctoral student

  •   Scholarship Graduate Center CUNY

    CITY UNIVERSITY OF NEW YORK

    Chile

    Scholarship given to excellent doctoral students in need.

  •   reconocimiento por Registro de Derecho de Autor

    UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA

    Chile, 2018

    Universidad de la Frontera – CORFO, entrega reconocimiento por Registro de Derecho de Autor por Construcción de Reportes informatizados y algoritmos de cálculo versión 1.0. 2018.

  •   Reconocimiento por Registro de Software

    UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA

    Chile, 2018

    Universidad de la Frontera –CORFO, entrega reconocimiento por Registro de Derecho de Autor de Software por Plataforma de Evaluación de Compromiso Escolar versión 1.0. 2018.

  •   Aporte en Información y Sensibilización en el ámbito de la investigación

    Organización Internacional del Trabajo y Ministerio del Trabajo

    Chile, 2019

    Organización Internacional del Trabajo – Ministerio del Trabajo y Previsión Social, entrega reconocimiento por aporte en Información y Sensibilización en el ámbito de la investigación. 2019

  •   Aporte a la investigación en educación y ciencias sociales

    Red Empresas Unidas por la INFANCIA

    Chile, 2019

    Red de Empresas Unidas por la Infancia, UPPI, entrega reconocimiento por aporte en la investigación en procesos socioeducativos, familias y comunidades. 2019.

  •   Community Engagement and Knowledge Translation Award

    UNIVERSITY OF MELBOURNE

    Australia, 2019

    Universidad de Melbourne, Jack Brockhoff Child Health & Wellbeing Program Community Engagement and Knowledge Translation Award: Think Big – Chile por su fuerte compromiso con niños y adolescents como coinvestigadores además de proteger su seguridad en un desafiante ambiente político y social. 2019.

  •   UNESCO CHAIR CHILDHOOD AND YOUTH, EDUCATION AND SOCIETY

    UNESCO

    Francia, 2020

    Distinción y reconocimiento de prestigio internacional a la onceava cátedra unesco de Chile.


 

Article (25)

Individual Variables Involved in Perceived Pressure for Adolescent Drinking
Effect of Parental Involvement on Children's Academic Achievement in Chile
Generation and Use of Data as Management Tools for School Social Intervention Programs: Non Transferred Resources
Influence of Family Involvement and Children's Socioemotional Development on the Learning Outcomes of Chilean Students
Multivariate Base Rates of Low Scores on Tests of Learning and Memory among Spanish-Speaking Children
Parenting Practices, Life Satisfaction, and the Role of Self-Esteem in Adolescents
Self-Expressive Creativity in the Adolescent Digital Domain: Personality, Self-Esteem, and Emotions
Sleep Quality and the Mediating Role of Stress Management on Eating by Nursing Personnel
Technological platform for online assessment and report generation of school engagement and contextual factors: Brief technical report
Integrating Curriculum-Based Dynamic Assessment in Computerized Adaptive Testing: Development and Predictive Validity of the EDPL-BAI Battery on Reading Competence
Modeling the Effect of School Engagement on Attendance to Classes and School Performance
SCHOOL ENGAGEMENT: DEVELOPMENT AND VALIDATION OF AN INSTRUMENT
The Mediating Role of Family and Food-Related Life Satisfaction in the Relationships between Family Support, Parent Work-Life Balance and Adolescent Life Satisfaction in Dual-Earner Families
Chilean Children's Perspectives on Their Parents' Work and Family Conflicts, Tensions, and Reconciliations: Preliminary Gender Analysis
Infância e fase adulta. Diálogos diante a tensões familiares, laborais e do cuidado
Newly developed Learning and Verbal Memory Test (TAMV-I): Normative data for Spanish-speaking pediatric population
Rey-Osterrieth Complex Figure - copy and immediate recall (3 minutes): Normative data for Spanish-speaking pediatric populations
Shortened Version of the Token Test: Normative data for Spanish-speaking pediatric population
Stroop Color-Word Interference Test: Normative data for Spanish-speaking pediatric population
Symbol Digit Modalities Test: Normative data for Spanish-speaking pediatric population
The Right of Children to Participate: Scopes and Challenges for Social Research
The right of children to participate: Scopes and challenges for social research [El derecho de participación en la niñez: Alcances y desafíos para la investigación social]
Obediencia y Resistencia: Perspectiva de Docentes y Padres sobre la colaboración Familia- Escuela
Constructing Chile's social protection system: From early childhood to old age
The Chile Solidario system the role of social work

BookWhole (1)

Social work in Latin America

EditorialMaterial (1)

Special issue: Social Work in Latin America

Proyecto (17)

Calidad Metodologica y tamano de efecto de programas de intervencion en Chile
Interrelaciones trabajo-familia-alimentación y satisfacción vital en familias nucleares con dos ingresos parentales e hijos adolescentes, en tres regiones de Chile: Un estudio transversal y longitudinal
Medición del compromiso escolar de niños, niñas y adolescentes con sus estudios para promover la trayectoria educativa exitosa
The contribution of arousal and vigilance systems in Attentional Deficit Hyperactivity Disorders (ADHD)=> an experimental study
“Análisis, Validación y evaluación de un modelo de colaboración familia – escuela para la promoción del involucramiento familiar y el desarrollo integral de la niñez. Desde la literatura científica internacional a la generación de evidencia en Chile”.
Diseño y validación inicial de una Batería Adaptativa Informatizada para la evaluación de procesos implicados en la lectura y comprensión de textos
Proyecto Iberoamericano para la Validación de set de instrumentos de neuropsicología infantil
Medición del compromiso escolar de niños, niñas y adolescentes con sus estudios para promover la trayectoria educativa exitosa
Las tensiones entre familia y trabajo en las representaciones sociales de niños y niñas chilenos /as, desde un enfoque internacional a un estudio interpretativo. Aportes para la construcción de una Política Pública con enfoque de derechos de infancia.
"Políticas de infancia local en municipios de la R.M. y la Va región". Diseño de registro de comunas amigas de la infancia
Diseño y Validación de Modelo de Intervención Biopsicosocial en escuelas. Gestión técnica, operativa y plan de mejoramiento continuo. Familia - escuela - comunidad
Estudio Provisión de Servicios de Cuidado Infantil para niños y niñas en edad escolar=> La experiencia de Países de Latino América y el Caribe.
Estudio y sistematización de "Modelo de oficina de protección de derechos", a partir del estudio de 6 casos de la R.M.
"Rol de los servicios de cuidado". Diseño del Programa 4 a 7 (equivalente a After School Program) en el contexto chileno.
Diseño e instalaciòn de servicios de cuidado infantil en las municipalidades de Peñalolen, Maipú, Huechuraba, y San Miguel
Social Networking as a Strategy to Overcome Poverty in Chile=> a Data-mining Evaluation of the Chile Solidario System
Successful Women Worlwide. A Global Research Project
29
Mahia Saracostti

Profesora Titular

Universidad de Valparaíso

Valparaíso, Chile

15
Mahia Saracostti

RESEARCHER

UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA

TEMUCO, Chile

5
Edgardo Miranda

Investigador

Núcleo Científico y Tecnológico en Ciencias Sociales y Humanidades

Universidad de La Frontera

Temuco, Chile

4
José Jesús Gázquez Linares

Profesor

Universidad de Almería

Almería, España

4
Maria del Mar Molero Jurado

Profesora

Psicología

Universidad de Almería

Almería, España

4
Laura Lara

Profesor titular

Psicología

UNIVERSIDAD AUTONOMA DE CHILE

TALCA, Chile

4
Maria del Carmen Perez

Profesora Titular de Universidad

Psicología

Universidad de Almería

Almería, España

3
Ana Kinkead

Directora de Doctorados

Vicerrectoría de Investigación y Doctorados

Universidad Autónoma de Chile

Santiago, Chile

1
Marianela Denegri

Directora

UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA

Temuco, Chile

1
Berta Schnettler

Académico

Departamento de Producción Agropecuaria

Universidad de La Frontera

Temuco, Chile

1
Horacio Miranda

ACADEMICO

PRODUCCIÓN AGROPECUARIA

UNIVERSIDAD DE LA FRONTERA

Temuco, Chile

1
Ximena de Toro

Investigadora y codirectora Cátedra Unesco Cátedra UNESCO de Educación Científica para la Ciudadanía

Vicerrectoría de Investigación y Desarrollo

Universidad Autónoma de Chile

santiago, Chile

1
Alejandra Santana

Académica

Vicerrectoría Académica

Universidad Gabriela Mistral

Santiago , Chile

1
María Grau

Profesora Asistente - Jefa de Programa Magister en Trabajo Social Clinico

Pontificia Universidad Católica de Chile

SANTIAGO, Chile

1
África Martos

Profesora

Departamento de Psicología

Universidad de Almería

Almería, España

1
María Lapo

Decana

Facultad de Especialidades Empresariales

Universidad Católica de Santiago de Guayaquil

Guayaquil, Ecuador