Man

Anibal Puente Ferreras

Director Magister en Comprensión Lectora y Producción de Textos

Universidad Andrés Bello

Viña del Mar, Chile

Líneas de Investigación


Procesos de la cognición, comprensión lectora, cognición aplicada a la educación

Educación

  •  Ciencia Cognitiva, Tulane University (USA). Estados Unidos, 1983
  •  Psicología Experimental, Universidad Central de Venezuela. Venezuela, 1983
  •  Psicólogo, Universidad Católica Andrés Bello. Chile, 1973

Experiencia Académica

  •   Profesor Titular (Oposición). Full Time

    Colegio Universitario Cecilio Acosta (Los Teques, Venezuela)

    Caracas, Los Teques, Venezuela

    1974 - 1989

  •   Profesor Titular (Oposición) Full Time

    Universidad Nacional Abierta (Caracas Venezuela)

    Caracas, Chile

    1976 - 1983

  •   Catedrático Titular Full Time

    Universidad Católica Andrés Bello (Caracas Venezuela)

    Caracas, Venezuela

    1983 - 1990

  •   Catedrático Full Time

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    1991 - 2016

  •   Director Magister en Comprensión Lectora y Producción de Textos Full Time

    Universidad Andrés Bello

    Educación y Ciencias Sociales

    Viña del Mar, Chile

    2016 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   Director Magister en Comprensión Lectora y Producción de Textos Full Time

    Universidad Andres Bello

    Viña del Mar, Chile

    2016 - A la fecha


 

Article (9)

Metacognitive reading strategies to construct meaning and representation of written texts
Reading Profiles in Adolescents with Fragile X Syndrome and Down Syndrome
Assessment of Reading Precursors in Spanish-Speaking Children
Análisis de los componentes en la adquisición de la lectura en castellano: una aplicación del modelo logístico lineal
EVAPROMES, an assessment scale for metacognitive processes in writing
Visual learning strategies to promote literacy skills in prelingually deaf readers
Visual and phonological coding in working memory and orthographic skills of deaf children using chilean sign language
Reading codes in deaf children: dactylic coding and other visual and kinesthetic strategies
Fingerspelling and sign language as alternative codes for reading and writing words for Chilean deaf signers

BookSection (2)

DE LA TEORÍA A LA PRAXIS: UN PROYECTO DE LECTURA CON ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS
NEURODIDÁCTICA: APORTACIONES DE LAS NEUROCIENCIAS AL APRENDIZAJE Y LA ENSEÑANZA

BookWhole (3)

Neuroaprendizaje e inclusión educativa
Evapromes: evaluación de los procesos metacognitivos en escritura.
The situation of deaf education in Chile

ConferencePaper (1)

A PEDAGOGICAL INTERVENTION IN READING AND WRITING FOR DEAF STUDENTS BASED ON DEVELOPING VISUAL LEARNING STRATEGIES
15
Anibal Puente

Director Magister en Comprensión Lectora y Producción de Textos

Facultad de Educación y Ciencias Sociales

Universidad Andrés Bello

Viña del Mar, Chile

5
Valeria Herrera

Profesora Asociada

Educación

Universidad de Chile

Santiago, Chile

1
Juan Calderon

Profesor Asistente

UNIVERSIDAD ANDRES BELLO

Viña del Mar, Chile

1
Michelle Mendoza

Academica e investigadora

Educacion

Universidad Andres Bello

Viña del Mar, Chile