Marcela Renée Pardo Quiñones
Profesora Adjunta-Investigadora
Universidad de Chile
Santiago, Chile
Early childhood development and learning Early childhood teacher preparation Early childhood teacher pedagogical knowledge Children's rights
-
Development and Education Psychology, BOSTON COLLEGE. Chile, 2004
-
Social Anthropologist, UNIVERSIDAD DE CHILE. Chile, 1998
-
HUMANITIES, LEIDEN UNIVERSITY. Holanda, 2019
-
Associate Researcher Full Time
Center for Advanced Research in Education (CIAE)
Santiago, Chile
2007 - A la fecha
-
Researcher Part Time
Center for Studies in Psychosocial Development and Stimulation, CEDEP
Santiago, Chile
2006 - 2006
-
Research Assistant Full Time
Center for Research and Development of Education (CIDE)
Santiago, Chile
2000 - 2001
-
Research Assistant Full Time
Center for Research and Care of Children and Women (CEANIM)
Santiago, Chile
1998 - 1999
-
Program Coordinator Full Time
Ministry of Education, Early Childhood Education Unit
Santiago, Chile
2006 - 2007
-
Program Coordinator Full Time
Head Start, ABCD Inc.
Boston, Estados Unidos
2004 - 2006
La visión de los docentes sobre los programas de evaluación del desempeño e incentivos económicos individuales del Ministerio de Educación. Análisis antropológico sobre la cultura docente en Chile. [Teachers' visions on Ministry of Education's performance based monetary incentives].
Memoria para optar al título de antropólogo social. [Bachellor Degree Thesis].
Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile. [School of Social Sciences, University of Chile].
Estudiante tesista: Felipe Andrés Acuña Ruz. [Student thesis: Felipe Acuña Ruz].
"El conocimiento práctico de las estudiantes de educación parvularia sobre la enseñanza del lenguaje oral y escrito al término de su Formación inicial".
Tesis para optar al grado de Magíster en Ciencias Sociales con mención en Sociología de la Modernización (Masters Degree Thesis)
Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Chile [School of Social Sciences, University of Chile].
Estudiante tesista:María José Opazo Pérez
PENSAMIENTO PRÁCTICO DE UNA EDUCADORA DE PÁRVULOS COMPETENTE EN RELACIÓN A SUS PRÁCTICAS DE ALFABETIZACIÓN TEMPRANA EN UN CONTEXTO DE POBREZA
Tesis para optar al grado de Magíster en Psicología Educacional (Masters Degree Thesis)
Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile. [School of Social Sciences, University of Chile].
Estudiante tesista:: Karina Moreno Díaz
27th EECERA Conference
Título de la presentación: “New policy for early childhood teachers' professional career advancement:
A bottom-up critical review on the Chilean case”.
Con C. Adlerstein, Universidad Católica de Chile.
Bolonia, Italia, 29 agosto - 1 septiembre 2017
26th EECERA Conference
Título de la presentación: “Initial Preparation of Early Childhood Teachers in Chile: in Search of Quality”. Presentación en simposium auto-organizado: “Policies for Initial Preparation of Early Childhood Teachers in Brazil, Colombia and Chile”.
Con B. Abuchaim, Fundação Carlos Chagas, Brasil; N. Buitrago, Secretaría de Educación de Bogotá, Colombia.
Dublín, Irlanda, 7-10 septiembre 2016
25th EECERA Conference
Título de la presentación: “Chilean early childhood teachers in the school system: an ambivalent professional identity”. Presentación en simposium auto-organizado “Transnational explorations of professional identities through the visual".
Con Woodrow, C. (moderadora), Arthur, L. & Newman, L.
Barcelona, España, 7-10 septiembre 2015
25th EECERA Conference
Título de la presentación: “Children’s Rights Approach in Early Childhood Education Undergraduate Programs. Some Evidence on the Chilean Case”
Con Jadue, D.
Barcelona, España, 7-10 septiembre 2015
16th Biennial EARLI Conference
Título de la presentación: “The childís rights approach in undergraduate Early Childhood Teaching programs in Chile”
Con D. Jadue (Presentadora).
Limassol, Chipre,25-29 agosto 2015
Professional Learning network to advance Early Education Reform (ProLEER) Annual Meeting.
Título de la presentación: “Guiding standards for early childhood teaching programs in Chile”.
Cambridge MA, EE.UU. 25-28 marzo 2014. Unversidad de Harvard
2ª Conferencia Internacional de Investigación en Educación Infantil, IRECE.
Título de la presentación: “Indicadores de derechos de la primera infancia: situación actual y desafíos en Chile para el derecho a la educación”.
Santiago, Chile, 09 enero 2014. Universidad Diego Portales
15th Biennial Conference EARLI 2013.
Título de la presentación: “Early childhood teachers’ practical knowledge about teaching language and literacy”.
Con Villalón, M. (presentadora); Adlerstein, C. & Díaz, C.
Munich, Alemania, 27-31 agosto 2013. Universidad Técnica de Munich
Encuentro Internacional “Atención, educación y desarrollo de la primera infancia”.
Título de la presentación: “Estándares para la formación inicial de Educadoras de Párvulos: avanzando hacia la consolidación de los saberes de la profesión en Chile”.
Morelia, México, 27-28 septiembre 2013
2013 SRCD Biennial Meeting.
Presentation title: “Cultural Validation of the Content of a Chilean Test (in Construction) for the Developmental Assessment of Children Aged 0-6 Years old” (with Iván Armijo).
Seattle, Washington, Estados Unidos, 18-20 abril 2013. Society for Research in Child Development.
Seminar on Perspectives for Chilean Education.
Presentation title: “Educación Parvularia en Chile. Significativos avances, e importantes desafíos” ["Early childhood education in Chile: relevant progress and mayor challenges"].
Santiago, 29 January 2011. MINEDUC-UNESCO-OECD.
First Interdisciplinary Congress on Educational Research.
Presentation title: “La visión de los profesores chilenos sobre el SIMCE como indicador de su eficacia” ["Chilean teachers' visions on SIMCE as an indicator of their effectiveness"].
Santiago, 30 September 2010. CIAE-CEPPE.
Unicef Global Consultation Meeting on Early Childhood.
Presentation title: “Chile Crece Contigo: el sistema de protección integral a la infancia” ["Chile Grows with You: the protection system for early childhood"].
New York, 29-31 August 2007. UNICEF.
LA PROFESION DOCENTE: TEMAS Y DISCUSIONES EN LA LITERATURA INTERNACIONAL |