Man

Enrique Sologuren Insua

Director de Estudios

Universidad de Los Andes

Santiago, Chile

Líneas de Investigación


Análisis de Géneros discursivos académicos, científicos y profesionales Alfabetización Académica y profesional Lingüística aplicada a la enseñanza de la lengua materna

Educación

  •  Lingüística, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE VALPARAISO. Chile, 2020
  •  Letras con mención en Lingüística, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2011

Experiencia Académica

  •   Académico Full Time

    Universidad de los Andes

    Filosofía y Humanidades

    Santiago, Chile

    2023 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   Director de Estudios Full Time

    Universidad de los Andes

    Santiago, Chile

    2023 - A la fecha


 

Article (24)

Discursive rhetorical model for the area of education: the didactic guide genre in the Spanish language
Discursive rhetorical model for the area of education: the didactic guide genre in the Spanish language Modelo retórico discursivo para el área de educación: El género guía didáctica en lengua española
KNOWLEDGE AND USE OF TERMINOLOGY IN THE PROFESSIONAL CONTEXT: THE CASE OF PEDAGOGY, LAW AND ENGINEERING
Macrogenres in academic training in the area of engineering: a cartography for the textual description of academic Spanish
Specialized Writing and Professional Discourse: Shaping a line of work in disciplinary literacy Écriture spécialisée et discours professionnel: constitution d’un axe de recherche en alphabétisation disciplinaire ESCRITURA ESPECIALIZADA Y DISCURSO PROFESIONAL: CONFIGURACIÓN DE UNA LÍNEA DE TRABAJO EN ALFABETIZACIÓN DISCIPLINAR
Teaching and learning social emotional competencies in initial teacher training: Case study in visual arts and mathematics
The case report in spanish: rhetorical discursive model of a hybrid and epicentral mesogenre
THE RHETORICAL ORGANISATION OF COURT RULINGS IN CHILE: AN ANALYSIS OF THE ROBYNSON GOMEZ NOA CASE
"Pr�cticas de retroalimentaci�n para la producci�n del g�nero de formaci�n ""Informe de Proyecto"" en Ingenier�a y Ciencias: explorando el aula universitaria"
Student writing in the engineering curriculum: discursive rhetorical model of the laboratory report genre in Spanish
Analysis and Automatic Summary of Privacy Policies
Epistemic markers in the undergraduate graduation project genre in spanish: disciplinary variation in academic training writing
La estructura de las sentencias judiciales como un problema de lenguaje claro
The problem with writing a veredict
Types and forms of feedback for lab reports in electrical engineering: an approach to the production of a training genre
Academic writing in three Chilean engineering schools: The 'technical report' family as a discourse macrogenre in Computer Science Civil Engineering
So how do i describe it? - a discursive rhetorical model of the project report genre in spanish: an approach to academic writing in civil engineering
Géneros de formación en el ciclo capstone de Ingeniería Civil Informática: Exploraciones al curriculum
Léxico frecuente, riqueza léxica y estereotipos sobre la lectura de profesores en formación
Maps of student genres in engineering: A didactic model for teaching academic and professional Spanish language
Construction of ethos in laboratory reports of university students: contrasts in academic discourse in Spanish
The core course of communication skills in Law: Academic writing teaching from a mixed and interdisciplinary approach [El curso basal de competencias comunicativas en Derecho: Enseñanza de la escritura académica desde un enfoque mixto e interdisciplinar]
The imperfect subjunctive in Chilean Spanish: Is there free alternation between-Ra and-Se desinences? [Pretérito imperfecto de subjuntivo en el español de Chile: ¿existe alternancia libre entre las desinencias-r?]
The process of academic literacy in Civil Engineering Computer Science. An approach to academic writing and its genres in a learning community

Proyecto (4)

El camino de Clío=> la adquisición y el desarrollo de las habilidades de pensamiento histórico en producciones escritas de los estudiantes de Licenciatura en Historia y del programa de formación pedagógica en Historia y Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chile
Alfabetización académica=> caracterización discursiva e interaccional de instancias evaluativas orales en la formación universitaria de pregrado
High-level proficiency in Second Language Use
Discurso Académico=> encuentros orales con fines de estudio
4
René Venegas

Profesor Titular

Lingüística

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE VALPARAÍSO

Viña del Mar, Chile

1
Rodrigo Alfaro

Profesor

Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Valparaíso, Chile

24
Enrique Sologuren

Director de Estudios

Instituto de Literatura

Universidad de Los Andes

Santiago, Chile