Man

Dominique Manghi Haquin

Profesora Adjunta

Pontificia Universidad Católica de Valparaiso

Viña del Mar, Chile

Líneas de Investigación


Multimodal Discourse Analysis, inclusive education, linguistic and educational semiotics, semiotics, literacy, critical discourse analysis, language development

Educación

  •  Educación, UNIVERSIDAD METROPOLITANA DE CIENCIAS DE LA EDUCACION. Chile, 1998
  •   Applied Linguistics, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE VALPARAISO. Chile, 2003
  •  Lingusitics, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE. Chile, 2010

Experiencia Académica

  •   Profesora Adjunta Full Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE VALPARAISO

    Filosofía y Educación

    Viña del Mar, Chile

    2010 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   Professor of subject Other

    UNIVERSIDAD DEL MAR

    Viña del Mar, Chile

    2003 - 2005

  •   Evaluadora Part Time

    AKREDITA

    Chile

    2011 - 2011

  •   Evaluadora Other

    CONICYT-CHILE

    Chile

    2009 - A la fecha

  •   Director of Undergraduate Education in Special Education Full Time

    PONTIFICAL CATHOLIC UNIVERSITY OF VALPARAÍSO

    Chile

    2010 - 2013

  •   Academic secretary Full Time

    PONTIFICAL CATHOLIC UNIVERSITY OF VALPARAÍSO

    Chile

    2014 - 2016

  •   Director of Research, School of Pedagogy Other

    Pontifical Catholic University of Valparaiso

    Chile

    2017 - A la fecha

Formación de Capital Humano


Number of Undergraduate Thesis Directed: 11
Number of Masters Thesis Directed: 4

Number course of graduate pedagogy: 11
Professor Diploma of pos title in Communication Disorders and Language since 2007
Professor postgraduate in Language PUCV since 2010


Difusión y Transferencia


General Standards Development Coordinator Exit for Special Education Teachers. Technical advice MINEDUC- PUCV.

Instructor training "Training of national pedagogical advisors in the area of orality and language"



 

Article (28)

Políticas de inclusión educativa en Chile: Tres nudos críticos
Prácticas Educativas en Contextos de Educación Pública, Inclusión Más Allá de las Contradicciones
El impacto de las imágenes en una tarea de recontado: Diseño de un cuento ilustrado para niños basado en la Gramática Visual
Literacy as semiotic and discursive learning: Textual productions of students in a Chilean public school [Alfabetización como aprendizaje semiótico y discursivo: Las producciones textuales de estudiantes en una escuela pública chilena]
OPORTUNIDADES DE PRODUCCIÓN SEMIÓTICA EN EL AULA: MlRADA SOCIOCULTURAL Y MULTIMODAL
Waves of meanings in the teacher-student interaction: analysis of two science classes of sixth grade
COMMUNICATIVE RESOURCES OF A YOUNG PERSON WITH AUTISM: MULTIMODAL APPROACH FOR A BETTER QUALITY OF LIFE
Literacy concept: areas of tension and teacher training
MULTIMODAL APPROACH: VISUALSEMIOTIC RESOURCES FOR PEDAGOGICAL MEDIATION IN A CLASS OF DEAF STUDENTS
Semiotic modes in the pedagogic discourse of history: A semiotic potential for mediation in classroom [Modos semióticos en el discurso pedagógico de historia: Potencial semiótico para la mediación en el aula escolar]
Use of images in Social Studies and Science lessons: Teaching through visual semiotic potential
Analyzing the history, geography and social sciences textbooks: The multimodal configuration of the native peoples [Analizando los textos de Historia, Geografía y Ciencias Sociales: La configuración multimodal de los pueblos originarios]
Quality of life and experiences on working insertion in Valparaiso: perceptions of the proper person with intellectual disability and its mesosystem
REFLEXIONS ABOUT THE ROLE OF THE SCHOOLS IN INTERETHNIC RELATIONS, FROM THE CHILEAN STATE’S ETHNOPOLITICS
Semiotic media and multimodal reports in Natural Science and Social Science in a school for deaf students
Genres in school teaching: Configurations of meaning in History and Biology lessons from a multimodal perspective
READING TO LEARN FROM MULTIMODAL TEXTS: SCHOOL BOOKS AS SEMIOTIC MEDIATORS
Representation and communication of knowledge in secondary school
Special Education Teacher in Chile towards the Twenty-First Century
Multimodal definitions and explanations: Semiotic potential in teaching biology in secondary school
THE MULTIMODAL PERSPECTIVE ON COMMUNICATION. CHALLENGES AND CONTRIBUTIONS TO TEACHING IN THE CLASSROOM
RECURSOS SEMIOTICOS DEL PROFESOR DE MATEMATICA: FUNCIONES COMPLEMENTARIAS DEL HABLA Y LOS GESTOS PARA LA ALFABETIZACION CIENTIFICA ESCOLAR
Contributions prospect located to the teaching of language use
Attention deficit and understanding of non-literal meanings: The interpretation of indirect speech acts and idioms
Language classroom: teacher beliefs and knowledge of students metacomprehensive
The didactic decisions and the development of knowledge metacomprehensive
Propiedades cognitivas e intersubjetivas de la comprensión del lenguaje oral: Posibles elementos para un modelo
The incidence of attentional deficits in the late development of language

BookReview (2)

Barletta, N. & Chamorro, D. ( Eds.) El texto escolar y el aprendizaje: Enredos y desenredos
Jungbluth, K. &Meierkord, C. (Eds.) (2007) Identities in migration context

BookSection (2)

La mediación del profesor especialista para la alfabetización semiótica en el aula de matemáticas
Murales que construyen escuela: la gramática de las imágenes para el análisis de la identidad de una comunidad educativa

ConferenceProceedingWhole (2)

Fundamentos del Lenguaje
Interacción Didáctica y Conocimiento Metacomprensivo: un estudio de casos

Note (2)

Interview with M. A. K. Halliday. The importance of language for non-linguists [Entrevista a M. A. K. Halliday. La importancia del lenguaje para los no lingüistas]
Interview with Professor Frances Christie: "While we accompany children in learning, in reality what is being taught them is meaning" [Entrevista a la profesora Frances Christie "Mientras acompañamos a los niños a aprender, en realidad lo que se les está enseñando es a significar]

Proyecto (3)

Alfabetización semiótica y mediación en la trayectoria escolar: descripción multimodal de las producciones de los estudiantes y del discurso de los profesores en clases de historia y de biología en una escuela municipalizada
Elementos lingüísticos y cognitivos que se relacionan con el desarrollo de la complejidad sintáctica oral e los primeros años escolares
Alfabetización Científica a la luz de la multimodalidad: estrategias de docentes especialistas para la regulación del conocimiento y discurso multimodal de los escolares
40
Dominique Manghi

Profesora Adjunta

Pontificia Universidad Católica de Valparaiso

Viña del Mar, Chile

3
Nina Crespo

profesor titular

Facultad de filosofia y Educación

Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Viña del mar, Chile

1
Juan Oyanedel

Professor

Universidad Andres Bello

Santiago, Chile

1
Verónica López

Full Professor, Director of Center for Research in Inclusive Education

Faculty of Philosophy And Education

Pontificia Universidad Catolica de Valparaiso

Vina del Mar, Chile

1
Maria Ascorra

Professor of faculty

Faculty of Philosophy And Education

Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Viña del Mar, Chile

1
Francisco Leal

Académico, Profesor Asistente A

Ciencias Sociales

UNIVERSIDAD DE TARAPACA

Iquique, Chile

1
Mauricio Salgado

Profesor Asociado

Escuela de Ciencias Sociales

Universidad Andrés Bello

Santiago, Chile

1
SILVIA REDON

associate professor

School of Education

Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Viña Del Mar, Chile

1
Pablo Gonzalez

Academic director

Ingenierìa Industrial

UNIVERSIDAD DE CHILE

Santiago, Chile

1
Pablo Cáceres

Profesor

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE VALPARAÍSO

Viña del Mar, Chile