Man

Tomas Benjamin Echaveguren Navarro

Associate Professor

UNIVERSIDAD DE CONCEPCION

Concepcion, Chile

Líneas de Investigación


Highways Engineering and Road Safety; Infrastructure Asset Management;

Educación

  •  Dr. Cs. Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile. Chile, 2008
  •  Enviromental Economics, Universidad de Concepcion. Chile, 2000
  •  Civil Engineer, Universidad de Concepcion. Chile, 1994

Experiencia Académica

  •   Associate Profesor Full Time

    UNIVERSIDAD DE CONCEPCION

    Engineering

    Concepcion, Chile

    1995 - A la fecha

  •   Post-Doctorate Researcher Part Time

    PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE

    Engineering

    Santiago, Chile

    2008 - 2009

Experiencia Profesional

  •   Advisor of the Concessions Board Other

    Ministry of Public Works

    Santiago, Chile

    2010 - 2014

  •   Postgraduate Director Full Time

    Universidad de Concepcion

    Concepcion, Chile

    2011 - 2011

  •   Postgraduate Director Full Time

    Universidad de Concepcion

    Concepcion, Chile

    2014 - 2016

  •   Presidente Comitè Tecnico de Seguridad Vial Part Time

    Asociacion Chilena de Carreteras y Transporte

    Santiago, Chile

    2014 - 2017

Formación de Capital Humano


Past Under-graduated thesis:

Between 1995 and 2023: 142 under-graduated thesis

Current under-graduated thesis:

1. Impacto de la caída de cenizas volcánicas en la transitabilidad de caminos bidireccionales. Fernanda Villegas. Ingeniero Civil. 2022. Universidad de Concepción.
2. Variabilidad en modelos de valoración de activos viales: aplicación a puentes y pasos superiores. Guillermo Ramírez. Ingeniero Civil. 2022. Universidad de Concepción.
3. Caracterizacion de estrategias de mantencion de puentes a nivel de red. Franco Sanhueza. Ingeniero Civil. 2022. Universidad de Concepción.

Past graduated (MSc) thesis:

Between 2012 and 2023: 19 graduated (MSc) thesis supervised.

Current graduated (MSc) Thesis:

20. Modelación de factores determinantes de accidentes en intersecciones urbanas usando herramientas de inteligencia artificial. Hernán Peña. Magister en Ciencias de la Ingeniería mención en Ingeniería Civil. 2022. Universidad de Concepción.

Past graduated (PhD) Thesis:

2011 - 2019: 2 graduated (PhD) thesis supervised

Current graduated (PhD) Thesis:

1. Predicción de eventos tempranos de somnolencia mediante un conjunto de datos multifactoriales en conductores de vehículos. Javier Mora. Doctorado en Ciencias de la Ingeniería Electrica. 2022. Universidad de Concepcion.


Premios y Distinciones

  •   CIOB International Innovation & Research Awards 2013. Highly Commended Award,

    The Chartered Institute of Building

    Reino Unido, 2013

    Highly Commended Award, en la categoría Research Paper Award por la investigación: Exploring environmental modeling of road construction operations by using discrete events simulation

  •   2013 Outstanding Reviewer

    ASCE Journal of Infrastructure System

    Estados Unidos, 2014

    ASCE Oustanding Reviewer 2013. Journal of Infrastructure Systems (ISI). American Society of Civil Engineers.

  •   Best Paper Award

    TRB AFD10 Commitee on Pavement Management Systems

    Chile, 2011

    Best Paper Award "Including Natural Risk Concepts in Road Maintenance Planning”. Primer Autor, presentado en la 8th International Conference on Managing Pavement and Assets

  •   Best Paper Award

    TRB AFD10 Committee on Pavement Management Systems

    Chile, 2011

    Best Paper Award "Procedure to Estimate Skid Resistance Thresholds based on Reliability Concepts”. Segundo Autor, presentado en la 8th International Conference on Managing Pavement and Assets

  •   Technical Paper Award

    Asociacion Argentina de Carreteras

    Argentina, 2010

    Best Paper Award. Paper "Safe geometrical design of horizontal curves". 2nd Iberoamerican conference on road safety.Buenos Aires, Argentina.


 

Article (52)

Fragility curves for road embankments exposed to adjacent debris flow
Natural hazard risk management in the Chilean drinking water industry: Diagnosis and recommendations
SIGeR-RV: A Web-Geographic Information System-Based System for Risk Management of Road Networks Exposed to Natural Hazards
Social vulnerability in Chile: challenges for multi-scale analysis and disaster risk reduction
Traffic interruption risk induced by cut-slope failure: The rainfall effect
Uncertainty in the Back-Calculation of Geometric Parameters of Vertical Curves Obtained with UAV
Closure to "estimation of Exceedance Probability of Scour on Bridges Using Reliability Principles" by Manuel Contreras-Jara, Tomás Echaveguren, Alondra Chamorro, and Jose Vargas-Baecheler
Effect of driving style on operating speed in crest vertical curves of two-lane highways
Sensitivity analysis and uncertainty quantification of a seismic risk model for road networks
A cost-benefit approach to recover the performance of roads affected by natural disasters
Development and comparison of seismic fragility curves for bridges based on empirical and analytical approaches
Development of fragility curves for road embankments exposed to perpendicular debris flows
Estimation of Exceedance Probability of Scour on Bridges Using Reliability Principles
Seismic risk evaluation of highway tunnel groups
LONGITUDINAL ACCELERATION MODELS FOR HORIZONTAL REVERSE CURVES OF TWO-LANE RURAL ROADS
Sustainable Risk Management of Rural Road Networks Exposed to Natural Hazards: Application to Volcanic Lahars in Chile
Allocation of bridge maintenance costs based on prioritization indexes
Reliability-based Estimation of Heavy Vehicle Rollover Probability on Two-Lane Highways
Development of fragility curves for road bridges exposed to volcanic lahars
Reliability-Based Estimation of Traffic Interruption Probability due to Road Waterlogging
Estimation of heavy vehicle rollover potential using reliability principles
Including reliability in the AASHTO-93 flexible pavement design method integrating pavement deterioration models
A model of truck speed profiles on short upward slopes
Análisis estadístico de la velocidad de operación de vehículos pesados en pendientes ascendentes
Comparison of consistency assessment models for isolated horizontal curves in two-lane rural highways [Comparación de modelos de análisis de consistencia para curvas horizontales aisladas en carreteras de dos carriles]
Estimación de longitud crítica en pendientes ascendentes en caminos bidireccionales
Estimation of critical length in ascending grades of two-lane rural roads [Estimación de longitud crítica en pendientes ascendentes en caminos bidireccionales]
Operating speed models for horizontal reverse curves
A hazard index for roadside of two-lane rural roads
Proposal of a condition index for maintenance of runway beams
A model for estimating advisory speeds for horizontal curves in two-lane rural roads
Assessement the arrestor bed needs in downwards based on reliability principles [Evaluación de la necesidad de lechos de frenado en pendientes descendentes usando principios de confiabilidad]
Assessment of pavement concrete blocks design methods
Conceptual development of an integrated system for quality control of skid resistance measurements [Desarrollo conceptual de un sistema integrado para el control de calidad en mediciones de resistencia al deslizamiento]
Exploring the environmental modeling of road construction operations using discrete-event simulation
Heavy load trucks and its impact in life cycle of asphalt pavements
Heavy load trucks and its impact in life cycle of asphalt pavements [Camiones de alto tonelaje y su impacto en ciclo de vida de pavimentos asfálticos]
Two-lane rural highways consistency analysis using continuous operating speed measurements obtained with GPS [Análisis de consistencia de caminos bidireccionales usando mediciones continuas de velocidad de operación obtenidas con GPS]
Safe geometric design of horizontal curves on the basis of reliability criteria [Diseño geométrico seguro de curvas horizontales en base a criterios de confiabilidad]
Seasonal variability of skid resistance in paved roadways
Long-term behaviour model of skid resistance for asphalt roadway surfaces
Modelo de evaluación técnica del desempeño del mantenimiento de pavimentos flexibles
Proposal of an Integrated Index for Prioritization of Bridge Maintenance
Technical assessment model for the performance of flexible pavement maintenance
Technical assessment model for the performance of flexible pavement maintenance [Modelo de evaluación técnica del desempeño del mantenimiento de pavimentos flexibles]
Estimation of skid resistance and macrotexture thresholds
Proposal of a segmentation procedure for skid resistance data
Quality Management in Road Maintenance Based on the Approach To The Client Principle
Friction reliability criteria applied to horizontal curve design of low-volume roads
Development of correlation equations between different measurements of skid resistance in pavements
Assessment of horizontal curves of an existing road using reliability concepts
ECUACIONES DE CORRELACION DE LA MEDIDA DE RESISTENCIA AL DESLIZAMIENTO ENTRE GRIP TESTER Y PENDULO BRITANICO

BookWhole (1)

Gestión de Infraestructura Vial

Proyecto (22)

Desarrollo Y Aplicación De Un Modelo De Interrupción De Tráfico Por Falla De Taludes De Caminos Por Eventos Climáticos Extremos
Gestión de Riesgo Vial en el Transporte (PATGER).
Managing and Financing risk for resilient rural road networks: Standards recommendations under a multi-hazard approach
Metodología de valorización del patrimonio vial compatible con el nivel de servicio a los usuarios
Sistema avanzado de control de riesgo vial.
Plataforma de Monitoreo Estructural de Puentes
Investigación y Desarrollo de Modelos para Cuantificar y Mitigar el riesgo de Eventos Naturales en la Red Vial Nacional
Socio-economic modeling of mitigation strategies for resilient critical infrastructure: Application to drink water systems and road networks
Evaluación del Potencial de Licuación en zonas de Subducción
Modelo para evaluar los niveles de servicio en carreteras de Chile
Desarrollo de un sistema de detección de somnolencia a partir de conductores bajo condiciones de circulación real.
OPERATING SPEED MODELS FOR PASSENGER CARS CONSIDERING THE EFFECT OF VERTICAL ALIGNMENT OF TWOLANE RURAL ROADS
Implementación de un laboratorio de modelamiento de interacción conductor – carretera
Investigación y Desarrollo de Modelos para Cuantificar y Mitigar el riesgo de Eventos Naturales en la Red Vial Nacional
Adaptación y aplicación de la guía empírico mecanicista de pavimentos de hormigón AASHTO 2009 GEMPD de EEUU
Plataforma Tecnológica para la Gestión Integral del Sistema de Transporte en la Región del Bio Bio
Modelación de la Velocidad en Caminos de Montaña
Modelación de Perfiles de Aceleración / Deceleración en Caminos Rurales de Dos Trochas
Metodología de Evaluación Expost de pavimentos a nivel de proyecto
Determinación y Análisis de la Velocidad de Operación en Caminos Rurales de Dos Trochas a Nivel Regional
Aplicabilidad del Sistema EICG05 a la Evaluación y Coordinación Planimétrica del Diseño Geométrico de Caminos Rurales
Diseño e Implementación de software educativo en Ingeniería Vial
59
Tomas Echaveguren

Associate Professor

Civil Engineering

UNIVERSIDAD DE CONCEPCION

Concepcion, Chile

9
Hernan de Solminihac

Profesor Titular

Departamento de Ingeniería y Gestión de la Construcción

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE - CAMPUS SAN JOAQUIN

Santiago, Chile

5
MARCELA CHAMORRO

Department Director and Associate Professor

Construction Engineering and Management

Pontificia Universidad Catolica de Chile

Santiago, Chile

1
Mauricio Pradena

Associate Professor

Civil Engineering

Universidad San Sebastián

Concepción, Chile