Luis_(1).png_thumb90

Luis Alberto Rojas Pino

Académico

Universidad del Bío-Bío

Chillan, Chile

Líneas de Investigación


Software Engineering, Human-Computer Interaction

Educación

  •  Doctorado en Ingeniería Informática y de Telecomunicación, Universidad Autónoma de Madrid. España, 2017
  •  Máster en Ingeniería Informática y de Telecomunicación, Universidad Autónoma de Madrid. Chile, 2011
  •  Ingeniero en Informática y Gestión, UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES. Chile, 2006
  •  Licenciado en Informática y Gestión, UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES. Chile, 2006
  •  Diplomado en Gestión y Tecnología de Información, UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES. Chile, 2007

Experiencia Académica

  •   Investigador Full Time

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    2012 - 2017

  •   Profesor Jornada Full Time

    UNIVERSIDAD ANDRES BELLO

    Ingeniería

    Santiago, Chile

    2017 - 2020

  •   Profesor Jornada Full Time

    UNIVERSIDAD CENTRAL DE CHILE

    Facultad de Ingeniería

    Santiago, Chile

    2020 - 2021

  •   Académico Investigador Full Time

    UNIVERSIDAD DE ACONCAGUA

    Calama, Chile

    2021 - 2022

  •   Académico Jornada Completa Full Time

    UNIVERSIDAD DEL BIO-BIO

    Facultad de Ciencias Empresariales

    Chillan, Chile

    2022 - A la fecha

  •   Docente Investigador Full Time

    UNIVERSIDAD SAN SEBASTIAN

    Facultad de Ingeniería, Arquitectura y Diseño

    Santiago, Chile

    2024 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   Jefe de Proyecto Full Time

    Comisión Chilena de Energía Nuclear

    Santiago, Chile

    2001 - 2012

  •   Arquitecto de Software Part Time

    Centro de Padres del Instituto Nacional

    Santiago, Chile

    2003 - 2009

  •   Consultor TI Part Time

    Alvin Trotter

    Santiago, Chile

    2005 - 2008

  •   Project Manager Part Time

    Zurich

    Santiago, Chile

    2021 - 2022

Premios y Distinciones

  •   Mejor Alumno de Ingeniería Informática y Gestión

    UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES

    Chile, 2006

    Primera Posición en el Ranking de Egresados de Ingeniería en Informática

  •   Mejor Alumno

    Centro Educacional Santa Rosa

    Chile, 1999

    Mejor Alumno en Técnico en Programación de Computadores

  •   Beca Chile de Doctorado en el Extranjero

    Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo de Chile

    Chile, 2012

    Adjudicación de Beca de doctorado para 2012-2016

  •   Beca Chile de Magíster en el Extranjero

    Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo de Chile

    Chile, 2010

    Adjudicación Beca de Magister 2010-2011

  •   Doctorado con mención Summa Cum Laude

    Universidad Autónoma de Madrid

    España, 2017

    Distinción de titulación de doctorado


 

Article (7)

Analysis of Fruit Images With Deep Learning: A Systematic Literature Review and Future Directions
Prueba de Comprensión Lectora para Universitarios de Nuevo Ingreso: Análisis de las Estrategias Cognitivas y Metacognitivas y su Utilidad como Variables Predictoras del Rendimiento Académico
OurRank: A Software Requirements Prioritization Method Based on Qualitative Assessment and Cost-Benefit Prediction
Toward collisions produced in requirements rankings: A qualitative approach and experimental study
Bridging the gap between information architecture analysis and software engineering in interactive web application development
Sistema automatizado de integración de arquitectura de la información en el desarrollo de aplicaciones web interactivas
Soporte para el Análisis de la Arquitectura de la Información en Aplicaciones Web

BookSection (4)

Design and Its Impacts on Accessibility in Online Education
Learning Experience Design and Experiential Learning
Professional Development for Educators
Towards cybersecure maritime supply chains in Latin America and the Caribbean

ConferencePaper (20)

Academic Assessment: Usability Evaluation of an Integrated Platform for Students with Disabilities
Eye Tracking to Evaluate Usability with the Older Adults: A Secondary Study
Improving the Learning Experience in Ethics Education with Gro
Modeling a Workflow-Based Design Specification for Learning with Flexibility Characteristics, Absence of Deadlocks, and Achievability of Each State in TEL Applications
A Mobile Application to Dynamically Design Activities to Promote Personal Autonomy in Children with Autism Spectrum Disorder: A Usability Evaluation
Development and Usability Evaluation of an Application for Language Literacy of Spanish-Speaking Children with Autism Spectrum Disorder
Flexible Formal Specifications to Design Robust Technology-Enhanced Learning Applications
Usability Evaluation Techniques for Virtual Environments: An Exploratory Study
Automated Tools for Usability Evaluation: A Systematic Mapping Study
Design and Evaluation of a Programming Tutor Based on an Instant Messaging Interface
User Experience Evaluation of a Computational Thinking-Enhanced Problem-Solving Tool: Findings and Next Steps
Design, Implementation and Evaluation of a Technical Platform that Supports Spanish Speaking Children with Intellectual Disabilities Learn English as a Second Language
Life Clock: Developing a Technological Platform to Promote Active Ageing
Improving the Web Accessibility of a University Library for People with Visual Disabilities Through a Mixed Evaluation Approach
Qualitative evaluation of the usability of a web-based survey tool to assess reading comprehension and metacognitive strategies of university students
Software Engineering and Human-Computer Interaction: Students' Perception of a Project-based Approach in a Postgraduate Course
An Agile Information-Architecture-Driven Approach for the Development of User-Centered Interactive Software
End-User Support for Information Architecture Analysis in Interactive Web Applications
Soporte para el Análisis de la Arquitectura de la Información en Aplicaciones Web
WAI-WEB: Traveler assistance adapting user interface and routes to people with cognitive disabilities

ConferencePoster (1)

Explorando posibilidades de innovación en la enseñanza de Fundamentos de Programación: preparando al profesor

Proyecto (3)

Caracterización del proceso de cultivo de arándanos por medio de análisis de imágenes multiespectrales 3D y técnicas de aprendizaje profundo
Seguimiento y evaluación para la optimización de la gestión de residuos en establecimientos de atención de salud mediante una plataforma tecnológica
Inclusive2L: plataforma tecnológica de actividades pedagógicas para el desarrollo del idioma inglés en niños hispanoparlantes con discapacidad intelectual
35
Luis Rojas

Académico

DEPARTAMENTO DE CIENCIAS DE LA COMPUTACIÓN Y TECNOLOGÍA DE LA INFORMACIÓN

Universidad del Bío-Bío

Chillan, Chile

1
Cristian Olivares

Académico

Facultad de Ingeniería

Universidad Alberto Hurtado

Santiago, Chile