Foto_arturo_arriagada_iii.jpg_thumb90

Arturo Arriagada Ilabaca

Profesor Asociado

Universidad Adolfo Ibáñez

Santiago, Chile

Líneas de Investigación


Comunicación Digital; Trabajo Digital; Comunicación Política

Educación

  •  Sociología, LONDON SCHOOL OF ECONOMICS AND POLITICAL SCIENCE (LSE). Reino Unido, 2014
  •  Comunicaciones, UNIVERSITY OF LONDON. Chile, 2009
  •  Sociologia, UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES. Chile, 2006
  •  Periodismo, UNIVERSITY OF LONDON. Chile, 2005

Experiencia Académica

  •   Profesor Asociado Full Time

    UNIVERSIDAD ADOLFO IBANEZ

    Comunicaciones

    Santiago, Chile

    2016 - A la fecha

  •   Profesor Asistente Full Time

    UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES

    Comunicaciones

    Santiago, Chile

    2013 - A la fecha

Experiencia Profesional

  •   Profesor Asistente Full Time

    Universidad Diego Portales

    Santiago, Chile

    2013 - 2015

  •   Profesor Asociado Full Time

    Universidad Adolfo Ibáñez

    Santiago, Chile

    2016 - A la fecha

Formación de Capital Humano


PhD en Sociología y Magíster en Medios y Comunicaciones por la universidad London School of Economics (Reino Unido). Profesor Asociado de la Escuela de Comunicaciones y Periodismo de la Universidad Adolfo Ibáñez (UAI), donde enseño e investigo sobre trabajo digital, economía de las plataformas, uso de redes sociales y comunicación política.

Director de Cultura Social Media (www.culturasocialmedia.com), laboratorio de estudios sobre comunicación digital dependiente de la Escuela de Comunicaciones y Periodismo UAI.

Director del proyecto Fairwork en Chile (fair.work) cuyo objetivo es investigar y promover buenas prácticas laborales en la "gig economy".

Mis investigaciones han sido publicadas en destacadas revistas académicas como Social Media + Society, Journal of Cultural Economy, Journal of Communication, Online Information Review, International Journal of Communication, International Journal of Press and Politics, entre otras. He publicado como autor y editor cuatro libros: "Conexión pública: prácticas cívicas y uso de medios de comunicación en cinco países" (2017); "El mundo en mi mano: la revolución de los datos móviles" (2016); "Diarios de Vida de las Audiencias Chilenas" (2015); "Intermedios: medios de comunicación y democracia en Chile" (2013). Mi trabajo como investigador ha contado con financiamiento de FONDECYT (Iniciación 11150095), CONICYT (PLU190014) y de Fairwork Foundation y el Oxford Internet Institute.


Difusión y Transferencia


2020. "La otra primera línea: COVID-19 y trabajadores de plataformas digitales" (con Macarena Bonhomme y Francisco Ibáñez). CIPER Académico, Abril 2020.

2020. "MIGRANTS AND PLATFORM WORK IN CHILE: MOVING BETWEEN PRECARITY AND INVISIBILITY" (with Macarena Bonhomme). Paper presented at the Association of Internet Researchers (AoIR) Conference, Dublin.

2019. “Moving between commerciality and authenticity: the social imaginary of social media influencers”. Paper presented at the CAMeO Conference organized by the Research Institute for Cultural and Media Economies, Leicester University. Leicester, UK 5-6 September, 2019.

2018. “Unpacking social media influencers’ media kit”. Paper presented at the Association of Internet Researchers (AoIR) Conference, Montreal, 9-13 October.

2018. “From blogs to Instagram and then to Instagram Stories”: Social media influencers and the design of emotional consumption experiences. Paper presented at the Platformization of Cultural Production, University of Toronto, Toronto, 7-8 October.

2017. “Branding the daily life to promote global and local consumption: the case of Chilean fashion bloggers” (with Sophie Bishop). Paper presented at the CAMeO Conference, organized by the Research Institute for Cultural and Media Economies, Leicester University. Leicester, 6-7 September.

2017. “Chilean fashion bloggers: the transmission belt between consumers, branding agencies and the global retail industry”. Paper presented at the RGS-IBS Conference, London, 29 August-1 September.

2017. “Unpacking the ‘media kit’: an analysis of a device connecting consumers to branding agencies”. Paper presented at the “Branded Content Research Network”, organized by the University of East London. London, June 2017.

2016. “Fama, moda y likes”: fashion bloggers and value generation in the field of fashion. Paper presented at the conference Medios y Sociedad, organized by Universidad San Andrés and Northwestern University. Buenos Aires, October 2016.

2015. “La construcción cotidiana del “capital digital”: tecnologías digitales de comunicación y prácticas de mediación cultural en el Chile contemporáneo. Paper presented at the conference Medios y Sociedad, organized by Universidad San Andrés and Northwestern University. Buenos Aires, October 2015.

2015. “Audiences and natural disasters: People’s media use and reflections before and after an earthquake and a wildfire” (with Teresa Correa and Andrés Scherman). Paper presented at the AEJMC International Regional Conference. Santiago, October 2015.

2015. “The social life of music bloggers in contemporary Chile”. Paper presented at the Fourth Global Conference on Economic Geography. Oxford, August 2015.

2015. “Chileans media practices and media pluralism from the bottom-up” (with Teresa Correa and Andrés Scherman). Paper presented at the annual meeting of the ICA (Communication and Theory division). San Juan, May 2015.

2015. “Social Media Use and Protest Behavior in Latin America: Deepening or Bridging Gaps in Participation?” (with Sebastián Valenzuela, Nicolás Somma, and Andrés Scherman). Paper presented at the annual meeting of the ICA (communication and Technology division). San Juan, May 2015.

2014. “A longitudinal study of social media and youth protest: Facebook, Twitter, and student mobilization in Chile (2010-2012)” (with Sebastián Valenzuela and Andrés Scherman). Paper presented at the annual meeting of ICA (communication and Technology division). Seattle, May 25th 2014.

2014. “Digital capital as a form of expertise in the age of digital reproduction: the case of music fans in contemporary Chile”. Paper presented at the ICA pre-conference “Communication and the Good Life: Around the World After Two Decades of the Digital Divide”. Seattle, May 23rd, 2014.

2013. “The everyday making of digital capital in contemporary Chile”. Paper presented at the ICA pre-conference Conditions of Mediation: Phenomenological Approaches to Media, Technology and Communication, London, June, 2013.


Premios y Distinciones

  •   Becas Chile

    Ministerio de Educación (Gobierno de Chile)

    Chile, 2009

    Beca Chile para la realización de un doctorado en Sociología en LSE (2010-2014).

  •   Chevening Scholarship

    BRITISH COUNCIL

    Chile, 2007

    Beca otorgada por el consulado británico para la realización de un MSc en Medios en Comunicaciones en LSE (2008-2009).


 

Article (22)

The gig economy in Chile: examining labour conditions and the nature of gig work in a Global South country  
The mutual configuration of affordances and technological frames: Content creators in the Chilean influencer industry
“I always share content to be seen”: Unpacking sociability affordances in youth motivations and strategies for sharing content on Facebook Authors
Between Commerciality and Authenticity: The Imaginary of Social Media Influencers in the Platform Economy
"You Need At Least One Picture Daily, if Not, You're Dead": Content Creators and Platform Evolution in the Social Media Ecology
Cultural intermediaries in the making of branded music events: digital cultural capital in tension
Audiences and Disasters=> Analyses of Media Diaries Before and After an Earthquake and a Massive Fire
Social Media in Latin America: Deepening or Bridging Gaps in Protest Participation?
Social media in Latin America=> deepening or bridging gaps in protest participation?
Santiago is not Chile: Gaps, practices, And perceptions of media representation in Chilean audiences [Santiago no es Chile: Brechas, prácticas y percepciones de la representación medial en las audiencias chilenas]
Santiago no es Chile: Brechas, prácticas y percepciones de la representación medial en las audiencias chilenas
Student and Environmental Protests in Chile: The Role of Social Media
Facebook, Twitter and Youth Engagement: A Quasi-experimental Study of Social Media Use and Protest Behavior Using Propensity Score Matching
Facebook, Twitter, and Youth Engagement: A Quasi-experimental Study of Social Media Use and Protest Behavior Using Propensity Score Matching
Music Fans as Mediators in the Age of Digital Reproduction
Disposition to vote and media consumption patterns among Chilean youth
The Social Media Basis of Youth Protest Behavior: The Case of Chile
Politics without Citizens? Public Opinion, Television News, the President, and Real-World Factors in Chile, 2000-2005
Creer para ver o ver para creer: consumo de medios y aprobación presidencial en Chile.
¿Consumo luego pienso, o pienso y luego consumo?: Consumo de medios, predisposición política, percepción económica y aprobación presidencial en Chile
Competencia por la uniformidad en noticieros y diarios chilenos.
Consumo de medios y participación ciudadana de los jóvenes chilenos.

BookSection (6)

Branding Daily Life: Fashion Influencers as Market Actors in the Social Media Economy
Social media in Chile’s indie music scene: crossing local and global boundaries
Content Creators and the Field of Advertising
Communicative value chains: fashion bloggers and branding agencies as cultural intermediaries
Unpacking the digital habitus of music fans in Santiagos indie music scene
Explorando las definiciones de las audiencias chilenas sobre la esfera pública y privada

BookWhole (2)

Conexión pública: prácticas cívicas y uso de medios en cinco países
Intermedios: medios de comunicación y democracia en Chile

Editorial (1)

Social media, branding y consumo: Analizando cadenas de valor comunicacionales

Proyecto (5)

Fairwork en Chile
Flujos de curatoría informativa en jóvenes: prácticas de las audiencias, el rol de los medios de comunicación y de los nuevos creadores de contenidos en la selección y definición de calidad informativa
Músicos, sellos y fans en la era digital
LOS INTERMEDIADORES CULTURALES EN LA ERA DIGITAL=> UN ANÁLISIS DE LAS PRÁCTICAS Y TECNOLOGÍAS DIGITALES EN LA PRODUCCIÓN DE MERCADOS EN LA INDUSTRIA CULTURAL CHILENA.
Diarios de vida de las audiencias chilenas=> usos y percepciones de los medios en Santiago y regiones
27
Arturo Arriagada

Profesor Asociado

Escuela de Comunicaciones y Periodismo

Universidad Adolfo Ibáñez

Santiago, Chile

5
Andrés Scherman

Profesor e investigador

Escuela de Comunicaciones y Periodismo

Universidad Adolfo Ibánez

Santiago, Chile

4
Sebastián Valenzuela

Profesor Asociado

Periodismo

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile

1
Paz Concha

Profesora asistente adjunta

Pontificia Universidad Católica de Chile

Santiago, Chile